مرحوم شمقدری یکی از آشنایان دیرین خانواده رهبر معظم انقلاب بود که ایشان در پیام تسلیتی که در پی درگذشت حاج آقا منتشر کردند او را «دوست و همراه قدیمی، مرد مؤمن و انقلابی و متشرع، پدر شهید و برادر شهید» خواندند.

ارادتی بالاتر از رابطه پدری و پسری

حسینیه آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مشهد، اندرزگو12، مقابل باب‌الجواد(ع) جایی است که این دوست و همراه قدیمی در آن به شرح خاطراتش در خصوص رابطه میان رهبر معظم انقلاب و پدر بزرگوارشان پرداخته‌است. حسینیه‌ای که مرحوم شمقدری زمانی تولیت آن را به عهده داشت. مکانی که در آن جلسات مذهبی برگزار می‌شد و همچنان شاهد حضور مردم بود. حضوری که به خاطر محبوبیت و جایگاه آقا سید جواد بود. محبوبیتی که در روز تشییع ایشان خودش را نشان داد. آنچنان که حاج علی درباره‌اش این‌طور می‌گفت: روز رحلت آقا سید جواد خامنه‌ای در 14 تیر1365 حضور مردم وفادار مشهد در مراسم خاکسپاری و ترحیم ایشان در وصف نمی‌گنجد. در ادامه، بخش‌هایی از این گفت‌وگو را می‌خوانید.

ارادتی بالاتر از رابطه پدری و پسری

ارادت رهبر معظم انقلاب به پدرشان غیر از رابطه پدر و پسریشان بود. آقا سید جواد خامنه‌ای در دوران ریاست جمهوری رهبر معظم انقلاب چند بار به تهران آمدند تا ایشان را ببینند و هر دفعه ایشان احترام فوق‌العاده زیادی را به پدر روا می‌داشتند. این احترام را حتی در مراسم تشییع و خاکسپاری آن مرحوم نیز با همان ارادت و علاقه انجام دادند و صورت مبارکشان را به کف پای پدرشان می‌کشیدند. رهبر معظم انقلاب توجه ویژه‌ای به پدرشان داشتند. زمانی‌که ایشان برای تحصیل  در نجف اقامت داشتند، آقا سید جواد بر اثر بیماری، تب شدیدی کردند و رهبر معظم انقلاب پس از اطلاع از این وضعیت، با وجود علاقه‌ای که به ادامه تحصیل در نجف داشتند، بالافاصله درس را رها کرده و به مشهد بازگشتند و در مشهد به ادامه تحصیل پرداختند. خود رهبر معظم انقلاب نقل فرموده‌اند در مقطعی از مبارزات علیه رژیم منحوس پهلوی، اقدام به اعتصاب غذا در زندان کردند و آقا سید جواد پس از اطلاع از این اقدام به ایشان توصیه کردند به فکر سلامتیشان هم باشند و رهبر معظم انقلاب تا زمانی‌که پدرشان اجازه ندادند، این اقدام را ادامه ندادند.

ارادتی بالاتر از رابطه پدری و پسری

عمری که به تدریس علوم دینی گذشت

عمده تلاش آقا سید جواد  در مباحث علمی و تدریس علوم دینی می‌گذشت و کمتر در مباحث سیاسی وارد می‌شدند، اما پدربزرگ و خانواده مادری رهبر معظم انقلاب به‌طور فعال در مبارزات علیه رژیم پهلوی شرکت داشتند که شرح تفصیلی آن در کتابی که در شرح زندگی رهبر معظم انقلاب نگاشته شده، آمده است. زندگی ساده و در عین حال همراه با عزت نفس آقا سید جواد خامنه‌ای در میان مردم مشهور بود و ظاهر منزل ایشان که اکنون با نام حسینیه آیت‌الله خامنه‌ای در مشهد شناخته می‌شود، خود شاهدی بر این مدعاست و زندگی و اخلاق زاهدانه ایشان را نشان می‌دهد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.